Een van de eerste dingen die in de media een rol speelde was de menselijke stem. Denk maar aan de heraut die als boodschapper van zijn heer kwam. Of andere boodschappers. zoals de stadsomroepers, die langs de verschillende dorpen en steden in een land reden om nieuws te verspreiden, toen er nog geen kranten bestonden. In deze blog gaan we je meer vertellen over de voice over, die toch duidelijk een nazaat is van deze orale traditie. 

Radio

Een voice over is erg gemakkelijk wanneer je bijvoorbeeld een radiocommercial wilt laten inspreken. Misschien heb je zelf niet echt een goede stem om dit te doen. De mogelijkheid om iemand in te huren die de voice over kan doen, is erg gemakkelijk voor ondernemers. Op de radio horen we veel reclames die vrij lang kunnen zijn. Ze zijn ook iets goedkoper dan de reclames op tv, vandaar ook de lengte. Het is belangrijk dat een reclameboodschap op de radio aantrekkelijk is, je hebt immers geen visuele mogelijkheden. Een voice over helpt daarbij. 

Animatie

Binnen de wereld van animaties is de voice-over erg belangrijk. Deze geeft de figuren in de animatiefilms een stem en karakter. Nu is animatie natuurlijk niet alleen te gebruiken voor fictie, maar ook voor commerciële doeleinden. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan televisiecommercials. Een combinatie tussen acteurs en digitale beelden, zoals stripfiguren of andere fantasiewezens, is mogelijk en nog leuker wanneer de wezens een stem hebben. Niet alleen op televisie zijn animaties een goed idee, ook op social media wordt het steeds belangrijker om animaties, die meestal vrij kort zijn, in te zetten om een bepaald product of dienst aan de man te brengen, een voice over speelt hierin een centrale rol.

Veel plezier met het creëren van je unieke content. Vergeet niet de voice over erbij te betrekken!