Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om een SEO specialist in te huren, maar wat is een SEO specialist nou precies? Dat is iemand die gespecialiseerd is in Search Engine Optimization (SEO). Dat is een verzamelnaam voor alle optimalisatietechnieken die gebruikt worden om een online platform voor de zoekmachines te optimaliseren. Zoekmachines, en dan vooral die van Google, hebben veel invloed op je online vindbaarheid. Jouw doelgroep zal niet zomaar op jouw domein terechtkomen. Meestal gaat daar een Google-zoekopdracht aan vooraf. Belangrijk is dus dat je ook echt gevonden wordt als de potentiële klant op termen zoekt die relevant zijn aan de diensten/producten van jouw bedrijf.

Het bereik is enorm, maar dat geldt ook voor de concurrentie

Online heb je een enorm bereik. Begin je een webshop, dan kun je jouw producten landelijk of zelfs wereldwijd aanbieden. Bied jij je diensten landelijk aan, dan is online adverteren vaak ook effectiever dan een bord langs de snelweg. De kans dat jouw doelgroep specifiek langs die weg rijdt, is namelijk klein. Dat je potentiële klanten online actief zijn is echter vrijwel zeker. Bovendien maakt bijna iedereen gebruik van Google. Het is dus een uitstekende manier om je naamsbekendheid te vergroten en om gevonden te worden door de doelgroep.

Het nadeel van de zoekmachines, is dat er ook sprake is van veel concurrentie. Dat is waar de SEO specialist bij komt kijken. Hij of zij kan je helpen om je website of webshop te optimaliseren, waardoor deze beter scoort in de zoekmachines.

De SEO specialist houdt rekening met diverse factoren

Wanneer je website wordt geoptimaliseerd door een SEO specialist, dan zal deze rekening houden met diverse factoren. De Google zoekmachine beoordeelt jouw online platform aan de hand van meer dan 200 verschillende factoren. Doordat de SEO specialist deze factoren beïnvloedt, zal het algoritme van de zoekmachine een hogere waarde aan je website toekennen. Bovendien kan de specialist voor je nagaan welke zoekwoorden wel of niet interessant voor je zijn. Soms kan het bijvoorbeeld beter zijn om de focus op zoekwoorden te leggen waarop minder gezocht wordt. Doordat er bij deze woorden sprake is van minder concurrentie, kun je dergelijke zoektermen ook wel omschrijven als laaghangend fruit. Wanneer je meer te besteden hebt, is het zelfs mogelijk om hoog te scoren op de meest aantrekkelijke zoekwoorden.

De SEO specialist helpt je ook lokaal vindbaar te worden

Of een SEO specialist inhuren alleen verstandig is als jij je producten en diensten landelijk aanbiedt? Niet per se, want de specialist kan er ook voor kiezen om zich specifiek op lokale zoekwoorden te focussen. Neem bijvoorbeeld “juwelier Amsterdam”. Steeds vaker maakt men gebruik van lokale zoekopdrachten. Bovendien wordt Google ook steeds slimmer en probeert de zoekmachine altijd de meest relevante resultaten te laten zien. Ook als lokale bakker, snackbar of supermarkt kun je er dus voor kiezen om een SEO expert in te schakelen.

Ben je benieuwd naar wat een SEO specialist voor jou kan betekenen? Dan is het geen slecht idee om eens contact op te nemen met een van de verschillende partijen. Kijk bijvoorbeeld eens op Rankingmasters.nl.