Merkkleding is populair en dat is niet zonder reden. En wordt over het algemeen veel meer aandacht besteed aan merkkleding. Merkloze kleding wordt vaak sneller gemaakt en voor het grootste deel machinaal. Kleding met een merk wordt steeds vaker met de hand gemaakt en heeft daardoor ook een betere kwaliteit. Vaak is het ook zo dat het materiaal waarvan de kleding gemaakt is, van een superieure kwaliteit is vergeleken met merkloze kleding. Dit is echter niet altijd zo, maar in de regel kun je daar wel van uitgaan.

Kleding heeft een status

Merkkleding heeft een status, dit komt omdat het over het algemeen duurder is dan merkloze kleding. Op deze manier kunnen mensen zich onderscheiden van elkaar. ‘Ik kan dit wel betalen, jij niet.’ Dit zegt iets over maatschappelijke status. Niet iedereen denk natuurlijk hetzelfde, vaak is het ook gewoon zo dat mensen de kleding mooi vinden en dat ze weten dat het lang meegaat. Een combinatie van deze redenen om kleding te kopen met een merk is ook mogelijk.

Lekker lopen

Merkschoenen en merksokken, bijvoorbeeld Tommy Hilfiger sokken, lopen over het algemeen fijner. Dit komt omdat de stoffen waarvan de sokken gemaakt zijn, van een superieure kwaliteit zijn ten opzichte van goedkopere sokken. Merkloze sokken zien er ook vaak vrij standaard uit. Als je nu eens een design statement wil maken, dan is het wel leuk om merksokken te dragen. Deze hebben vaak een wat speelser en spannende ontwerp. Vraag het fervente wandelaars maar eens, merksokken hebben bij hen altijd de voorkeur.

Conclusie

Mensen zijn over het algemeen gevoelig voor merken. Zeker als het om kleding gaat. Het gaat hen dan om de kwaliteit, maar ook om een zekere statuur die een merk uitstraalt. Zo kunnen we wel zeggen dat bijvoorbeeld polo’s van Ralf Lauren of Lacoste misschien niet eens zo verschrikkelijk veel beter zijn dan merkloze (hoewel wel iets beter), maar als we naar de prijs kijken, dan is deze niet in verhouding met de hogere kwaliteit. Het gaat hier dan meer om een imago dat het dragen van de polo uitstraalt. Kijk maar eens in een zakelijke context, veel mensen dragen daar polo’s van deze merken. Waarom? Omdat iedereen ze daar draagt. Er gaat dus een sociale invloed van deze merken uit. Men wil erbij horen. Niets mis mee overigens, maar wel een consequentie van goede marketing door deze merken.