Heb je veel bezoekers op je website, maar worden er niet veel aankopen gedaan? Het is natuurlijk goed dat er veel mensen op je site komen, maar je wilt het liefst dat je omzet wordt verhoogd. Door middel van conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization genoemd, kun je ervoor zorgen dat er meer conversies plaatsvinden en de omzet via de webshop stijgt. We zetten drie praktische conversie optimalisatie tips voor je op een rij. 

Inzicht door Google Analytics

Voordat je begint met het aanpassen van je website raden we je aan om inzicht te verkrijgen via Google Analytics. Op deze manier kun je namelijk achterhalen wat er mis gaat of wat verbeterd kan worden. Met Google Analytics kun je nieuwe en terugkerende bezoekers van elkaar scheiden. Dit kan je helpen bij het optimaliseren van je website voor nieuwe bezoekers. Daarnaast is de bounce rate belangrijk. Dit is het percentage bezoekers die jouw website verlaten zonder actie te ondernemen. Heb je niet veel verstand van Google Analytics? Op het internet is er ontzettend veel informatie over te vinden, maar het is ook mogelijk om een cursus te volgen. 

Belangrijke webshopaspecten aanpassen

Nu je nieuwe inzichten hebt verzameld, kun je aan de slag gaan met het optimaliseren van de website. Houd er rekening mee dat dit klusje niet in een keer geklaard is. Er kunnen namelijk heel veel redenen zijn waarom mensen niet converteren. Denk bijvoorbeeld aan het design van de website. Als deze er niet professioneel of betrouwbaar uitziet, zullen veel mensen afhaken. Daarnaast mag je de kwaliteit van de afbeeldingen en de teksten op website niet vergeten. Houd ook rekening met de gebruiksvriendelijkheid van de site.

Hulp nodig?

Heb je zelf niet veel verstand van online marketing, maar wil je wel graag de omzet via je webshop verhogen? Je kunt ervoor kiezen om online cursussen te volgen, maar in veel gevallen is het verstandig om met een online marketingbureau in zee te gaan. Deze heeft verstand van alle online marketingactiviteiten en kan je helpen bij conversie optimalisering. Het bureau kan alle activiteiten van je overnemen, zodat jij meer tijd hebt voor andere dingen en je voor de volle 100% kan focussen op je bedrijf. Het is daarnaast ook mogelijk om een gedeelte uit te besteden en de andere helft zelf te doen.